Seikkailu Itä-Grönlannissa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Itä-Grönlannin huikeat rannikot ovat yksi maailman koskemattomimmista ja syrjäisimmistä kolkista. Koe alueen erityinen kauneus tällä huippumatkalla.

Uutuus

Villi. Karu. Syrjäinen. 
Tässä vain muutamia sanoja, jotka kuvaavat – kykenemättä siihen silti läheskään täydellisesti – yhtä maapallon luonnontilaisimmista seuduista.
Loimuavat revontulet, valtavat jäätiköt, jyrkät vuoret ja ainutlaatuinen arktinen eläimistö ovat esimerkkejä  elämyksistä, joita voimme kokea Grönlannin karulla itärannikolla. Tutustu tunumiitien kulttuuriin ja sen uskomattomaan historiaan Ammassalikin seudulla, tapaa paikallisväestöä Grönlannin syrjäisimmässä yhteisössä Scoresbysundissa ja käy Koillis-Grönlannin kansallispuistossa, joka on maailman suurin laatuaan.
Merimatkalle lähdemme Islannin pääkaupungista Reykjavikista. Käymme kolmella alueella Itä-Grönlannissa tällä kiehtovalla tutkimusretkellä.

Ylitettyämme Tanskansalmen saavumme Ammassalikin seudulle, jolla vierailemme Tasiilaqissa, itägrönlantilaisen kulttuurin ja perinteen pääkaupungissa. Ammassalikista suuntaamme edelleen Ittoqqortoormiitiin taajamaan, joka sijaitsee Scoresbysundin laajassa vuonostossa. Vierailijat pääsevät kokemaan tänne asettuneiden inuiittien paikallisia tapoja.
Scoresbysundista otamme kurssin kohti Koillis-Grönlannin kansallispuistoa. Kyse on maailman suurimmasta suojellusta maa-alueesta. Asukkaita seudulla ei ole lukuun ottamatta myskihärkiä, jotka laiduntavat laiskasti tundralla, ja vuonojen jääkylmissä vesissä leikkiviä maitovalaita.
Olemme hienon luonnon ympäröimiä ja nousemme maihin syrjäisissä paikoissa, ihailemme valtavia jäätiköitä zodiac-tyyppisistä kumiveneistä käsin, ja jos olemme onnekkaita, koemme upeat revontulet erämaassa, jossa vallitsee täydellinen rauha.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Islannin kruunu, Tanskan kruunu

Päiväohjelma 12 päivää
Päivä 1
Helsinki – Reykjavik. Risteily alkaa.
Päivä 2
Merellä matkalla Itä-Grönlantiin. Tanskansalmen ylitys.
Päivä 3
Kuummiut ja Ikateq
Päivä 4
Tasiilaq, Itä-Grönlanti
Päivä 5
Merimatkalla kohti Ittoqqortoormiitia.
Päivä 6
Scoresbysund ja Ittoqqortoormiit.
Päivä 7–9
Koillis-Grönlannin kansallispuisto.
Päivä 10
Pitkin Blossevillen rannikkoa.
Päivä 11
Merimatka Reykjavikiin.
Päivä 12
Reykjavik ja kotimatka.

Ocean Albatros

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
6.998€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Reykjavik. Risteily alkaa. Alus lähtee klo 18.00.

Lennämme Helsingistä Islantiin ja laskeudumme Keflavikin lentokentälle. Sieltä bussi vie meidät Reykjavikiin ja satamaan, jossa aluksemme Ocean Albatros odottaa.

Lähtöselvityksen jälkeen meidät ohjataan hytteihimme. Ennen ensimmäistä illallista aluksen miehistö käy läpi pakollisen pelastusharjoituksen. Lisäksi tutkimusmatkatiimimme kertoo aluksen rutiineista ja merireitistä.

Illalla kapteeni ohjaa aluksen ulos Reykjavikin satamasta ja ottaa kurssin kohti Itä-Grönlantia.

Illallinen aluksella.

Päivä 2
Merellä matkalla Itä-Grönlantiin. Tanskansalmen ylitys.

Tanskansalmi on Pohjois-Atlantin kapea osa, joka erottaa Islannin Grönlannista. Tällä merialueella, jolla kylmä Itä-Grönlannin merivirta kohtaa lämpimän Golfvirran, elää valtava määrä eläimiä. Ravinteikkaat vedet ylläpitävät suuria kalakantoja ja vaikuttavat sitä kautta myös ihmisten, hylkeiden, valaiden ja merilintujen elämään, joka on riippuvaista merivirroista.


Lähempänä Grönlantia tutkimusmatkatiimimme jakaa hyödyllistä tietoa alueen ekosysteemistä, geologiasta ja eläinkunnasta sekä pitää huolta siitä, että asiakkaamme ovat tietoisia tärkeistä aiheista, kuten kumiveneillä liikkumisesta ja jääkarhuihin liittyvistä turvallisuusseikoista. Toisin sanoen olet hyvin valmistautunut edessä olevaan seikkailuun!


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 3
Kuummiut ja Ikateq Maihinnousuaikataulu ilmoitetaan aluksella.

Mikäli sää sallii, tänään käymme pienessä Kuummiutin taajamassa, joka sijaitsee huikeissa maisemissa rauhallisessa Ammassalikvuonossa.


Kuummiut, joka tarkoittaa ”ihmistä, joka asuu joen luona”, on yksi alueen isommista taajamista ja samalla yksi vauraimmista. Täällä on joitakin Itä-Grönlannin parhaista kalastuspaikoista, ja niinpä Kuummiutissa on myös alueen ainoa kalatehdas. Kalastajat kilometrien päästä tulevat Ammassalikvuonon (joka on riittävän leveä pysyäkseen suurelta osin jäättömänä läpi vuoden) läpi tänne myymään saalistaan.


Kuummiut on ihanteellinen paikka kokea, millaista elämä on itägrönlantilaisessa taajamassa. Kun muissa taajamissa on liikenteen melua, Kuummiutissa kuulee lähinnä vetokoirien äänen ja heinikossa suhisevan tuulen. Eristyksissä olevaan taajamaan ei tule teitä, ja meri on paikallisliikenteen pääväylä. Toki moottoriveneet ovat korvanneet soudettavat umiakit, jotka kuljettivat ihmisiä näillä rannoilla kauan sitten. Kuummiut on täydellinen paikka istua ja katsella jäälauttoja, jotka kulkevat ohi. Kenties silmiin osuu valaita, jotka usein ponnahtavat pintaan rannikon edustan rauhallisissa vesissä.


Iltapäivällä jatkamme matkaa itään päin. Seuraava kohteemme on Ikateq, upea vuono, jolla on kiehtova tarina. Toisen maailmansodan mustimpina päivinä amerikkalaiset joukot perustivat tänne lentotukikohdan (joka oli yksi lentotukikohtien verkostosta, johon kuuluu myös Kangerlussuaq länsirannikolla), jonka oli tarkoitus toimia välilaskupaikkana lennoilla Euroopasta Pohjois-Amerikkaan.


Itä-Grönlannin karun maaston vuoksi laskeutuminen lentokentälle oli vaarallista, koska petolliset vuoret peittyivät usein sumuun. Ikateqin lentotukikohtaan (Ikateq Airbase tunnetaan myös nimellä Bluie East Two) investoitiin suuria summia. Sinne rakennettiin 1 500 m pitkä kiitorata, lentokonesuoja, parakkeja ja satama. Tälle syrjäiselle seudulle toimitettiin myös sotilasajoneuvoja ja tuhansia tynnyreitä polttoainetta. Saksan tappion, kansainvälisten lentoyhteyksien parantumisen ja Neuvostoliiton kanssa kasvaneiden jännitteiden vuoksi Yhdysvaltain armeija hylkäsi tukikohdan vuonna 1947 ja jätti lähes kaiken taakseen.


Lentotukikohta on ollut monta vuotta kiistojen kohteena Nuukin, Kööpenhaminan ja Washingtonin välillä. Monet Grönlannin hallituksessa toivoivat, että paikka siivotaan ja rauniot poistetaan. Kyse on kalliista ja logistisesti haastavasta tehtävästä. Lopulta Tanskan hallitus suostui poistamaan vaaralliset jätteet (pääasiassa rapistuneet polttoainesäiliöt), mutta jätti loput tavarat ikään kuin tärkeäksi osaksi paikallishistoriaa.


Yli 75 vuotta myöhemmin lähes kaikki on kuitenkin edelleen kuten amerikkalaiset paikan jättivät. Ikateq on todella ainutlaatuinen paikka, aikapoimu toisen maailmansodan ajalta: aavemainen, kiehtova ja hämmentävän kauniin luonnon ympäröimä.


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 4
Tasiilaq, Itä-Grönlanti Maihinnousuaikataulu ilmoitetaan aluksella.

Matkallamme rannikkoa pitkin saavumme aamulla Tasiilaqiin, Itä-Grönlannin suurimpaan taajamaan. Ensimmäisen yhteyden tämän alueen grönlantilaisiin otti meriupseeri Gustav Holm vuonna 1885 tunnetulla umiakkiretkellään. Gustav Holmin ehdotuksesta Angmagssalikiin, nykyiseen Tasiilaqiin, perustettiin 1894 tanskalainen lähetys- ja kauppa-asema.
 

Pitkät välimatkat, jotka liittyvät matkustamiseen arktisella alueella, tarkoittivat, että Itä-Grönlannin väestö (tunumiitit) eli eristyksissä lännessä elävistä serkuistaan. Itä-Grönlannin kieli, perinteet ja kulttuuri eroavat tästä syystä merkittävästi muiden alueiden kielistä ja kulttuurista.


Vanhat perinteet elävät täällä vahvoina. Tällä seudulla elivät Grönlannin viimeiset angakkuitit (shamaanit) ja täältä on peräisin myös tupilak: hahmo, joka on koottu eläimen (ja muinoin myös ihmisen) kehon osista ja joka herätettiin eloon shamaanin lauluilla. Tupilakin oli tarkoitus tuhota vihollisia. Tällaisen hirviöhahmon luominen oli vaarallista, koska tehokkaampi maagi saattoi kääntää sen voiman ja hyökätä sen avulla hahmon luojan kimppuun.


Ensimmäiset eurooppalaiset olivat uteliaita tietämään, miltä nämä tummat pedot näyttivät. Paikalliset veistivät luusta tai sarvesta jäljitelmiä, mikä oli alku yhdelle Grönlannin hienoimmista taideperinteistä. Tasiilaqin käsityöläisten kaivertamat tupilakit olivat parhaita koko maassa.


Tasiilaq sijaitsee täydellisessä luonnonsatamassa Ammassalikin (”monen tontin paikan”) saarella. Vaikka se muistuttaa ulkoisesti länsirannikon kyliä, maasto on ankarampaa, ihmisiä on vähemmän ja rekikoiria paljon enemmän. Täällä Tasiilaqissa on mahdollisuus lähteä kävelyretkelle pitkin upeita reittejä esim. Blomsterdaliin, joka sijaitsee lähellä kylää.


He, jotka haluavat uppoutua tunumiitien kulttuuriin, voivat käydä museossa, joka sijaitsee kylän vanhassa kirkossa. Vähän erikoisempia matkamuistoja haluavat voivat suunnata taiteilijoiden verstaalle nimeltä Stunk, jossa taitavat käsityöläiset luovat kauniita esineitä paikallisista luonnonmateriaaleista.


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 5
Merimatkalla kohti Ittoqqortoormiitia.

Matkustaminen laivalla pitkin Itä-Grönlannin rannikkoa, jossa seuraavaan kylään pääseminen kestää kaksi yötä ja yhden päivän, auttaa kenties käsittämään, kuinka jättiläismäisestä maasta on kyse. Grönlanti on neljä kertaa suurempi kuin Ranska. Se hallitsee Arktiksen Atlantin puoleista osaa ja sen sijainti on 59–83° pohjoista leveyttä ja 11–74° läntistä pituutta.  


Noin 80 % Grönlannista on mannerjään peitossa (grönlanniksi Semersuaq tai ”iso jää”). Se on suurin jääpeite Etelämantereen ulkopuolella. Grönlannin mannerjää on niin laaja, että se vaikuttaa ratkaisevasti sääoloihin alueella, jossa kesän sulamisvedet ja talvijäät säätelevät suurelta osin merivirtoja tässä osassa Pohjois-Atlanttia.


Kylien puuttumisesta huolimatta Ammassalikin ja Scoresbysundin välinen rannikko on elintärkeä alueen asukkaille. Kesällä paikalliset metsästävät valaita, hylkeitä ja muita villieläimiä kulkien veneillä pitkin valtavan erämaa-alueen rannikoita – kuten heidän esi-isänsä olivat tehneet aikojen alusta lähtien. Jotkut taitavat metsästäjät haluavat yhä käyttää kajakkeja väijyessään arkoja saaliseläimiä, kuten sarvivalaita. Näin tuhansia vuosia kestänyt metsästysperinne jatkuu. Vaikka jotkut haluavat talvisin käyttää moottorikelkkaa ylittääkseen rantaan takertuvan merijään, useimmat metsästäjät valitsevat mieluiten koiravaljakon, joka on kelkkaa luotettavampi, kestävämpi ja riippumaton polttoaineesta. Tässä haastavassa ympäristössä esi-isien perinteet ohittavat modernin elämän mukavuudet.


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 6
Scoresbysund ja Ittoqqortoormiit. Maihinnousuaikataulu ilmoitetaan aluksella.

Saavuttaessa Scoresbysundiin, maailman laajimpaan ja pisimpään vuonoverkostoon, jää helposti huomaamatta, että tämä valtava, 35 km pitkä ”sisäänkäynti” on yhtä ainoaa vuonoa. Scoresbysund on saanut nimensä englantilaisen valaanpyytäjän ja tutkimusmatkailijan William Scoresbyn mukaan. Hän oli yksi ensimmäisistä eurooppalaisista, jotka kartoittivat aluetta. Paikallinen nimi laajalle vuonostolle on Kangertittivaq, tyypillinen grönlantilainen vähättely, joka karkeasti käännettynä merkitsee ”todella isoa vuonoa”.


Seudun ainoa taajama on Ittoqqortoormiit, joka merkitsee ”ihmisiä, jotka asuvat isoissa taloissa”. Taajama kuuluu epäilemättä maailman syrjäisimpiin yhteisöihin. Taajama on suhteellisen uusi. Tanskan viranomaiset perustivat sen 1925. Asukkaita siirrettiin Ammassalikin seudulta etelämmäksi reaktiona alueen huonoina pidettyihin elinoloihin sekä Tanskan suvereniteetin vahvistamiseksi Norjan kanssa käydyn aluekiistan aikana.


Vaikka taajaman perustaminen oli haastavaa, uudisasukkaat huomasivat nopeasti, että seudulla oli paljon villieläimiä ja se tarjosi erinomaiset metsästys- ja pyyntimahdollisuudet. Tämä perinne elää edelleen erittäin elinvoimaisena ja sen ansiosta valtaosa asukkaista on enemmän tai vähemmän omavaraisia. Se on välttämätöntä taajamassa, jossa huoltoalus käy vain kerran tai kaksi kesässä. Ainoa väylä ympäröivään maailmaan on helikopterikyyti läheiselle lentokentälle, jolta pieni lentokone lentää Islantiin.

Ittoqqortoormiit on taajama, jossa vallitsee voimakas yhteisöllisyys ja perinteinen kulttuuri ja jonne ulkomaalaiset ovat lämpimästi tervetulleita. Kylässä on hieno museo, kaunis, perinteinen grönlantilainen kirkko. Asukkaat toivottavat vierailijat usein tervetulleiksi värikkäisiin perinneasuihin pukeutuneina. Ittoqqortoormiit toimii näin mainiona johdantona Koillis-Grönlannin kulttuuriin ja elämäntapaan yhdellä maailman upeimmista luontoalueista.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 7–9
Koillis-Grönlannin kansallispuisto. Maihinnousuaikataulu ilmoitetaan aluksella.

Yön aikana ohitamme Liverpool Landin karkeat vuorenhuiput ja saavumme Kong Oscar Fjordin suulle. Olemme nyt valtavassa Koillis-Grönlannin kansallispuistossa, jonka pinta-ala on lähes miljoona neliökilometriä (lähes kaksi kertaa Ranskan kokoinen). Kyse on maailman suurimmasta kansallispuistosta ja laajimmasta suojellusta maa-alueesta, joka sisältää myös planeetan pohjoisimman maa-alueen. Alueella ei ole pysyvää asutusta, mutta 1800-luvun puoliväliin saakka tällä upealla seudulla eli erilaisia paimentolaiselämää viettäneitä inuiittimetsästäjiä. He elivät sillä, mitä luonnolla oli tarjota.


Ohjelma kansallispuistossa riippuu tuuli-, meri-, sää- ja jääolosuhteista. Tällaisella syrjäisellä seudulla kaukana pohjoisessa Äiti Maa sanelee ehdot ihmisen toiminnalle. Kapteeni ja tutkimusmatkatiimi päättävät yhdessä tarkasta reitistä ja aktiviteeteista, joista tiedotetaan yleensä edellisenä iltana.


Yksi kiinnostavista maihinnousupaikoista on 1 300 m korkea kallioseinämä Bastionen Ella Øn rannikolla. Kauempana pohjoisessa ohitamme kenties pienen Maria Øn, jolla saksalaisilla oli leiri toisen maailmansodan aikana. Saksalaisten yritys saada jalansijaa Grönlannissa toisen maailmansodan aikana on jo itsessään kiehtova tarina. Ohitettuamme Ruth Øn pääsemme toivottavasti nousemaan maihin Ymer Ølle Blomsterbugtenissa, joka on kuin pieni keidas kansallispuistossa.


Pieneltä Varghytten metsästysmajalta voimme nauttia upeista näkymistä tyypilliselle tasaiselle vuorelle nimeltä Teufelsschloss, jonka moniväriset kalliokerrostumat kertovat alueen kiehtovasta geologisesta kehityksestä. Seuraavaksi voimme pyrkiä ohi mahtavan Waltershausenin jäätikön, joka synnyttää uusia jäävuoria. Sitten on vuorossa kaunis Moskusokse Fjord. Paluumatkalla kohti avomerta voimme yrittää nousta maihin Jameson Landissä, joka on jääkarhujen suosiossa.


Minne tahansa tuuli ja sää meidät tässä valtavassa erämaassa kuljettavatkaan, voit olla varma siitä, että tiedossa on jännitystä, seikkailua ja huikeaa luontoa. Kokenut retkikuntatiimimme jakaa mahdollisimman paljon tietoa alueesta joko luennoilla, iltatapaamisissa tai kahvikupposen äärellä aluksen kannella. Kansallispuistossa viettämämme ajan retkikuntatiimi tarkkailee alati luontoa ja etsii eläimiä, joten pidä kiikari käsillä!

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 10
Pitkin Blossevillen rannikkoa. Maihinnousuaikataulu ilmoitetaan aluksella.

Kapteeni ja hänen perämiehensä ohjaavat Ocean Albatrosia nyt kohti etelää pitkin Blossevillen rannikkoa, joka on ehkä näyttävin rannikkoalue Antarktiksen ulkopuolella. Korkeat ja tummat kallioseinämät ovat peräisin Atlantin aukosta, joka syntyi, kun Norja ja Grönlanti erosivat toisistaan. Sen seurauksena tuhansia kuutiometrejä laavaa virtasi ulos maankuoresta.


Dramaattiset mustan kivimassan kerrokset kertovat lukemattomista tulivuorenpurkauksista alueella noin 50 miljoonaa vuotta sitten. Tätä kiehtovaa seutua tutki ensimmäisenä legendaarinen tanskalainen tutkimusmatkailija Ejnar Mikkelsen. Alue on sittemmin vetänyt puoleensa geologeja kaikkialta maailmasta.


Blossevillen rannikko on saanut nimensä ranskalaisen tutkimusmatkailijan Jules de Blossevillen mukaan. Hän oli ensimmäinen eurooppalainen tällä huikealla rannikkoalueella. De Blossevillen yrittäessä kartoittaa rannikkoa La Lilloise -aluksellaan vuonna 1833 alus ja koko sen miehistö katosi jäljettömiin. Myöhempien retkikuntien ei onnistunut löytää jälkeäkään aluksesta ja sen kohtalo on yhä mysteeri.


Viimeisten vuosikymmenten aikana kesät ovat muuttuneet lämpimämmiksi ja merijää on vähentynyt, mikä mahdollistaa Ocean Albatrosin kaltaisten jäävahvistettujen erikoisalusten liikkumisen rannikkoa pitkin. Samalla tiirailemme, näkyykö eläimiä, hylättyjä inuiittien asuinsijoja tai muita maallisia merkkejä.


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 11
Merimatka Reykjavikiin.

Matkatessamme kohti Reykjavikia aluksella järjestetään erilaisia aktiviteetteja, jotta saat tilaisuuden sulatella matkakokemuksiasi. Rentoudu raikkaan cocktailin äärellä Nordic Barissa uusien ystävien seurassa, ime uutta tietoa, käy tutkimusmatkatiimiläisen pitämällä luennolla tai vain nauti meitä Islantia kohti seuraavien myrskylintujen katselusta.


Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 12
Reykjavik ja kotimatka. Alus saapuu satamaan klo 6.00.

Yön aikana olemme matkanneet viimeisen etapin perille Reykjavikiin. Nyt on aika jättää hyvästit miehistölle ja tutkimusmatkatiimille. Sitten meidät kuljetetaan lentokentälle. On aika palata kotiin.

Aamiainen aluksella.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 6.998€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle eri hyttekategorioissa
  • Kat. G: 1.818€
  • Kat. E: 6.598€
  • Kat. C: 5.998€
  • Kat. C superior: 6.618€
  • Kat. C XL: 7.168€
  • Kat. B: 9.788€
  • Kat. A: 13.518€
Lisämaksu hyttiluokan korotuksesta jaetussa kahden hengen hytissä
  • Kat. E: 568€/hlö
  • Kat. C: 748€/hlö
  • Kat. C superior: 1.128€/hlö
  • Kat. C XL: 1.4388€/hlö
  • Kat. B: 2.948€/hlö
  • Kat. A: 5.068€/hlö
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki –Reykjavik (Keflavik) –  Helsinki (välislasku menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Majoitus 11 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kat. D) Ocean Albatros-aluksella
  • Täysihoito risteilyllä (ei sis. ruokajuomia) alkaen illallinen pvä 1 ja päättyen aamiainen pvä 12
  • Kahvi ja tee aluksella
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Kansainvälinen tutkimusalustiimi ja suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksulliset hyttityypit
  • Hytti yhdelle
  • Muut juomat ja ruokailut aluksella

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Lisää tietoa Grönlannista.

Täältä voit lukea lisää Grönlannista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/eurooppa/gronlanti

Millaisia hytit ovat?

Aluksella on yhteensä 95 hyttiä. Joukossa on sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä sekä sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on muutamia yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma wc/kylpyhuone sekä hyttikohtainen lämpötilansäätö. Hyttivarustukseen kuuluu myös hiustenkuivain ja tv.

Hytit

Kategoria PS: Premiumsviitti, 45 m2
Ocean Albatrosin suurin hytti on premiumsviitti. Tässä kahden huoneen sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä parveke ja tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4. Tiedustele hintaa ja varausmahdollisuutta Albatrosin asiakaspalvelusta.  

Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2
Ocean Albatrosin juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.

Kategoria B: Parvekesviitti, 28 m2
Ocean Albatrosilla on kuusi parvekesviittiä. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Nämä parvekesviitit on suunniteltu kahdelle aikuiselle. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Näitä hyttejä aluksella on eniten. Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Puolessa hyteistä on vuodesohva, jolloin hytissä voi majoittua kahden aikuisen lisäksi myös lapsi. Mikäli toiveena on kaksi hyttiä väliovella, se kannattaa kertoa varausta tehdessä. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria D: Standardihytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii matkustajille, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3 ja 4.

Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 7.

Kategoria F: Kolmen hengen hytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii kolmelle matkustajalle, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3.

Kategoria G: Standardihytti yhdelle hengelle, 14 m2
Sijainti kannella 3. Hytit sijaitsevat lähellä aluksen mudroomia (varustehuonetta) ja niistä pääsee kätevästi kumivenetasanteelle.

Osallistujamäärä

Minimiosallistujamäärä risteilylle on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Tuuli ja virtaukset

Muutokset matkaohjelmaan mahdollisia sääolosuhteista riippuen.

Tutkimusmatkaristeily

Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella luentoja aluksella.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla haastavaa ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle. 

Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessäkin maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Liikkuminen

Matkustajan tulee kyetä liikkumaan laivassa ja siirtymään Zodiac-kumiveneisiin ilman apuvälineitä. Retkikohteissa kävellään/patikoidaan ja maasto on osittain epätasaista.
Matka ei sovellu liikuntaesteisille.

Passi ja passitiedot

Tarvitsemme kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Pyydämme tästä syystä lähettämään meille kopion passin kuvasivuaukeamasta mahdollisimman pian sen jälkeen, kun matkavaraus on tehty. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

Maihinnousuihin ja retkiin liittyviä tärkeitä ohjeita

Kun oleskelemme maissa, on tietysti hyvin tärkeää osoittaa syvää kunnioitusta ainutlaatuista luontoa kohtaan. Se tarkoittaa toimimista seuraavan periaatteen mukaisesti: Älä jätä luontoon mitään muuta kuin jalanjälkesi äläkä ota luonnosta mukaasi muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä – tämä pätee erityisesti matkoihin napaseudulla, jossa jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään harvinaista. Kaikkien tulee noudattaa tutkimusmatkan johtajan ohjeita.

Yleiset turvallisuusohjeet

1. Ilmoita matkanjohtajalle, mikäli haluat kulkea maissa itseksesi.

2. Älä mene sisään taloon/rakennukseen, ellei sinua ole sinne kutsuttu.

3. Älä lähde yksin asumattomalle alueelle, pidä alati näköetäisyys ryhmään ja muista, että sää voi muuttua äkillisesti ja siten näkyvyys heikentyä.

4. Pidä turvallinen välimatka eläimiin ja lintuihin (vähintään viisi metriä).

5. Seuraa ajan kulkua ja pidä mielessä, milloin alus lähtee jatkamaan matkaa. Tarkista, että kellosi on samassa ajassa aluksen kellon kanssa.

6. Merkitse aina aluksen infotauluun, kun poistut alukselta ja kun palaat takaisin.

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit  pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat. 
Ota mukaan myös kiikarit ja aurinkovoide, jossa on riittävän korkea suojakerroin. Pakkaa mukaan ulkoiluvaatteita, joissa on helppo liikkua. Suosittelemme kerrospukeutumista; vaatekertoja, joita on helppo lisätä ja vähentää tarpeen mukaan. Hyvät ja pitävä pohjaiset kengät, joilla on turvallista liikkua myös epätasaisessa maastossa.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Laivan miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi laivalla on miehistö, joka huolehtii siitä, että matkastasi tulee ainutlaatuinen kokemus. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat laivan toiminnasta ja ohjauksesta sekä laivan ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaavat hyteistä ja ruokailusta ja tekevät kaikkensa, jotta oleskelusi laivalla olisi mahdollisimman miellyttävä. Miehistö puhuu englantia.

Aluksella puhuttu kieli

Aluksella on asiakkaita ja Albatros Expeditions-tiimin matkanjohtajia sekä Pohjoismaista että niiden ulkopuolelta. Aluksen henkilökunta on kansainvälistä ja he huolehtivat matkustusmukavuudesta ja turvallisuudesta. Kuulutukset aluksella tapahtuvat englanniksi.

Ojenna käsi...

Tällä matkalla reitti vie avomerelle, joten emme voi välttyä siltä, että laiva keikkuu. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on aluksen kaikilla käytävillä ja seinillä.

Kumiveneeseen mennessä on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta miehistön jäsen voi auttaa matkustajan turvallisesti veneeseen ns. merimiesotteella.

Molemmat säännöt käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä tietoiskussa aluksella.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja